Rethymnon Fortezza
Europa Grecja Kreta

Rethymnon – największa forteca i największe pozytywne zaskoczenie pobytu na Krecie

Jeżeli czytasz ten wpis to pewnie się zastanawiasz nad zwiedzaniem miasta Rethymnon albo już się zdecydowałeś ale chcesz lepiej poznać jego walory. Będę z tobą szczery. Po wizycie w Chanii sądziłem, że Retimno to tylko kolejne miejsce na mapie Krety, ot trzecie co do wielkości miasto na wyspie z wąskimi uliczkami, portem i jakąś twierdzą. Fajnie się zaskoczyć na plus. A twierdza… Jest ogromna! I jakie widoki!

reklama: Spóźniony lub odwołany lot? Walcz o swoje:

AirCashBack - odszkodowania od linii lotniczych

po reklamie – dziękujemy

Rethymnon, miasto renesansu czyli parkingi z innej epoki

Ale od początku. My wiedzieliśmy, że chcemy zobaczyć miasto i jego atrakcje już przed przylotem na Kretę więc po prostu realizowaliśmy plan. Udaliśmy się więc z Agia Marina Nową Drogą Narodową na wschód naszym srebrnym bolidem. Po prawej stronie w oddali góry Lefka Ori, po prawej Morze Egejskie. Piękne widoki, dobra droga, “jesteś u celu”. No fajnie, ale gdzie zaparkować? Trochę szukaliśmy ale w końcu udało się wjechać na zwolnione kilka sekund wcześniej miejsce na parkingu przy ulicy Tim Vassou. Poniżej mapa z dokładną lokalizacją.

Po wyjściu z samochodu szybkie rozpoznanie terenu, ustalenie azymutu i w drogę. Na szczęście parking znajduje się niedaleko Fortezzy i starego miasta po wyjściu na ulicę od razu zobaczyliśmy wejście na mały cmentarz oraz tablicę z polskimi napisami. Jak się okazało jest to miejsce spoczynku kilkunastu polskich żołnierzy przybyłych na wyspę w 1897 roku w ramach rosyjskiego kontyngentu. Nasi służyli w 13 Pułku Strzelców. Brama była niestety zamknięta więc udaliśmy się dalej w kierunku starego miasta.

Stare miasto i port wenecki w Rethymnonie

Za pierwszy cel obraliśmy słynną Fontannę Rimondi. Szukaliśmy jej trochę na czuja spacerując po wąskich uliczkach ale znaleźliśmy. Bardzo łatwo ją przegapić ponieważ znajduje się w samym centrum starego miasta, blisko portu weneckiego w towarzystwie stolików restauracji. Jest ładnie zdobiona choć nieco zaniedbana. Świadomość, że została wybudowana kilkaset lat temu robi wrażenie. Nazwa pochodzi od nazwiska weneckiego gubernatora, który zajął się jej rekonstrukcją w 1626 roku.

Fontanna Rimondi w Rethymnonie
Fontanna Rimondi

Chwilę dalej na wschód dotarliśmy do Portu Weneckiego. Jest bardzo ładny, klimatyczny. Znacznie mniejszy i bardziej kameralny niż ten w Chanii. Wzdłuż chodnika znajdują się restauracje serwujące owoce morza i inne przysmaki. Na falochronie znajduje się latarnia morska a na przeciwko niej biuro informacji turystycznej. To był idealny moment na piwo i nakręcenie kilku ujęć do naszego filmu.

Port Wenecki w Rethymnonie
Port Wenecki w Rethymnonie, w tle latarnia morska

Zobacz też naszą relację wideo z Rethymnonu:

Na końcu naszego filmu popełniliśmy porównanie Rethymnonu i Chanii. Myślę, że to kwestia wysublimowanego gustu bo miasta są dosyć podobne. Chania ma większy port, Retimno większą twierdzę. Obydwa stanowiły niegdyś ważne punkty na handlowej mapie Krety a teraz są kluczowymi atrakcjami turystycznymi. Warto zobaczyć oba i wyrobić sobie własny pogląd.

Restauracje w Porcie Weneckim w Rethymnonie
Restauracje i bary w kameralnym Porcie Weneckim

Mieszanka wenecko – turecka w wydaniu Rethymon

Po uzupełnieniu płynów udaliśmy się na dalsze zwiedzanie miasta Fortezze pozostawiając na koniec. Na wschód od Portu Weneckiego wzdłuż wybrzeża rozciąga się Bulwar Vanizelou skąd widać nowy port z jachtami i statkami przy kei. Ruchliwa ulica przypomina, że jesteśmy w nowoczesnym, dobrze rozwiniętym mieście. Słońce praży niemiłosiernie więc szybko uciekamy z powrotem w gąszcz wąskich zacienionych ulic starego miasta w poszukiwaniu kolejnych ciekawych miejsc.

Widok z wąskiej uliczki na Bulwar Venizelou w Rethymnonie
Wąska ulica starego miasta. Bulwar Venizelou i nowy port w tle.

Rethymnon jak większość kreteńskich miast ma bogatą historię związaną z panowaniem Wenecjan i Turków. Widać to na każdym kroku w architekturze kamienic, rozbudowanych fortyfikacjach oraz miejscach kultu. Z najbardziej znanych budowli można wyróżnić kościół św. Franiszka, kościół św. Antoniego oraz meczet Sułtany Velide, matki Sułtana Ibrahima Chana, zdobywcy Rethymnonu.

Kościół świętego Antoniego w Rethymnonie
Wieża kościłoa świętego Antoniego

Meczet Sułtany Velide w Rethymnonie
Meczet Sułtany Velide, matki Ibrahima Chana

Największy fort na wyspie czyli słynna Fortezza

Po drodze do największej atrakcji miasta zahaczyliśmy jeszcze bramę Mega Poli znajdującą się w pobliży parku miejskiego w ścisłym centrum. Kiedyś główna brama wjazdowa do miasta nie jest już taka imponująca. Trzeba użyć wyobraźni aby zrozumieć jej znaczenie oraz przedrostek mega. Następnie udaliśmy się do fortu robiąc przystanek przy wcześniej wspomnianym meczecie Sułtany Velide.

Fort zajmujący olbrzymi obszar znajduje się na wzgórzu w najdalej wysuniętej na północ części miasta. Wejściówka kosztuje kilka Euro od osoby. Jest dostępny dla zwiedzających do godziny 19:00 jednak ostatni turyści są wpuszczani o godzinie 18:15. To dlatego, że przejście całej fortyfikacji zajmuje około 45 minut. Warto zaopatrzyć się w wodę ponieważ na górze próżno szukać cienia. To na co możecie liczyć to pozostałości magazynów amunicji, wciąż aktywny amfiteatr, kościół i meczet ale przede wszystkim zapierający dech w piersiach widok na miasto z górami w tle oraz zatokę. Jeżeli jesteście fanami fotografii krajobrazowej to będziecie mieli tutaj co robić. Dla nas to było idealne zakończenie dnia.

Widok z Fortu Fortezza na miasto Rethymnon
Okolice wejścia do fortu. Panorama miasta.
Rethymnon panorama miasta ze słynnej Fortezzy
Widok na zatokę na zachód od fortu.
Widok na Morze Egejskie ze szczytu Fortezzy w mieście Rethymnon
Widok na Morze Egejskie z górnej części fortyfikacji.
Flaga Grecji na szczycie Fortezzy w Rethymnonie
Panorama nowego portu i wschodniej części miasta.

Podsumowując. Warto odwiedzić Rethymnon ponieważ to miasto nietuzinkowe, z historią i z klimatem. Oprócz największych atrakcji jak Port Wenecki czy Fortezza polecamy zagłębić się w labirynt wąskich uliczek starego miasta, zwiedzić park miejski. Dajcie znać w komentarzach, które kreteńskie miasto jest według was najciekawsze. Jesteśmy ciekawi Waszych opinii.

Zobacz również nasze inne wpisy o największych atrakcjach Krety.

Zobacz też nasze inne blogi z podróży, porady i inspiracje: