Porady i lifestyle Włochy

Wieczne wakacje? – jak naprawdę wygląda praca pilota wycieczek.

Najczęściej słysząc o zawodzie pilota wycieczek, mamy w głowie osobę, która w zasadzie całe swoje życie spędza podróżując, czyli idąc krok dalej, niektórzy mogą stwierdzić, że całe jej życie to nieustające wakacje, za które jeszcze dostaje wynagrodzenie. Na czym dokładnie polega praca pilota, jakie wyzwania się z tym wiążą, opowie Olga Wasilewska, pilot wycieczek, z którym miałam przyjemność rozmawiać. Lekturę polecam każdemu, kto planuje zorganizowany przez biuro podróży wyjazd lub sam myśli o pracy pilota.

Kim jest pilot wycieczek i na czym polega jego praca?

Sylwia: Sylwia: Olga, jak często słyszysz od przyjeżdżających turystów podobne stwierdzenie, że ty to w zasadzie masz nieustające wakacje?

Olga: Na szczęście moi turyści widzą, że praca pilota wycieczek to praca 24/7 i takie stwierdzenie prawie wcale nie pada. Kiedy nasi klienci odpoczywają, zwiedzają świat, cieszą się wakacjami my, piloci, przewodnicy musimy wyprzedzać ich oczekiwania i prośby o dwa kroki a nawet 2 dni. Musimy upewnić się, że to, co nasi klienci mają w umowie będzie w pełni zrealizowane. Aby tak się stało to pilot ciągle coś potwierdza – rozmawia z kontrahentami, hotelarzami czy przewodnikami. To piloci dbają o to, aby wyjazd był udany. To my musimy np. pomyśleć o tym aby autokar, do którego wróci nasza grupa był przyjemnie schłodzony i upewnić się, że hotel przygotował taką liczbę pokoi jaka widnieje na voucherze. To tylko dwa z miliona przykładów. Czy to są wakacje? Napewno nie. To praca całą dobę. Zatem jeżeli ktoś myśli, że ta praca polega na zwiedzaniu świata i nieustannych wakacjach to jest mocno w błędzie.

S: Praca przez całą dobę, jak powiedziałaś… Na czym w takim razie polega praca pilota wycieczek?

O: Zgodnie z prawem pilot wycieczek to osoba, która czuwa, w imieniu organizatora turystyki, nad sposobem świadczenia usług na rzecz klientów; przyjmuje od nich zgłoszeń dotyczące związanych z tym uchybień; sprawuje nad klientami opiekę w zakresie wynikającym z umowy oraz wskazuje lokalne atrakcje oraz przekazuje podstawowe informacje dotyczące odwiedzanego kraju i miejsca. W rzeczywistości ta definicja nie wyczerpuje roli pilota wycieczek. Po wejściu do autokaru stajemy się pogodynką, lekarzem, konfesjonałem, tłumaczem, encyklopedią i mechanikiem autokarowym. To wszystko oczywiście w cudzysłowie. To my jesteśmy na pierwszej linii frontu, gdy pokój w hotelu nie spełnia oczekiwań klientów; to my często obrywamy za odwołane lub opóźnione loty z przyczyn niezależnych od organizatora; to my dostajemy „po głowie” jeśli we Włoszech podany zostanie gościom makaron „al freddo” czyli na zimno, kiedy na zewnątrz upał 42C – „bo napewno im się nie chce tego podgrzać”. Musimy odpowiednio przygotować klienta na makron „na zimno”, na deszcz w Wenecji, na 6 godzin poza autokarem czy choćby na taksę klimatyczną, która należy uiścić opuszczając hotel. 

S: WOW! To brzmi jak dzień z życia Superwoman! Skąd u Ciebie narodził się pomysł pracy w turystyce? Zawsze marzyłaś o takiej pracy?

O: Moja przygoda z turystyką zaczęła się przypadkiem. Jedno z biur podróży poszukiwało pilota na Włochy. Szukało osoby znającej kraj, realia i język. Sercem i rodziną zawsze związana byłam z Półwyspem Apenińskim. To tam jest moja druga ojczyzna. Jednakże nie miałam pojęcia o pracy pilota. Skończyłam filozofie, ze specjalizacją z etyki. Nie miałam uprawnień do pilotowania imprez turystycznych i pojęcia o tej pracy. Dlatego zaczęłam od kursu pilota wycieczek. Do tego dołożyłam chęci i zapał. Tak rozpoczęła się moja przygoda z pilotażem, która trwa już prawie 17 lat. 

Jak zacząć pracę pilota wycieczek?

S: Czyli, żeby rozpocząć pracę pilota studia kierunkowe nie są potrzebne?

O: Jak wspomniałam, moje studia miały się nijak do wykonywanego zawodu. Co jednak nie przeszkodziło mi rozpocząć pracę w turystyce. Piloci wycieczek mają różne wykształcenie i nie jest powiedziane, że wyłącznie po turystyce i rekreacji można pracować w tym zawodzie. Wśród nas są osoby po studiach humanistycznych, filologicznych a nawet kierunkach ścisłych. Twoje wykształcenie, niekoniecznie związane z branżą, może przydać Ci się podczas pilotowania bowiem w pilotażu ważna jest wiedza interdyscyplinarna. Jednak ważne jest przygotowanie zawodowe. Ludziom wydaje się, że każdy – tak z ulicy – może wsiąść do autokaru i poprowadzić wycieczkę. Tak nie jest. Trzeba zdobyć wiedzę i umiejętności na temat pilotażu, bowiem dzięki temu wiesz, jak zachować się w określonych sytuacjach. Kurs pilota wycieczek to podstawa. Pilot wycieczek uczy się przez całe życie. Ja dodatkowo ukończyłam kurs rezydenta turystycznego oraz szkolenie dla trenerów pilotażu i przewodnictwa, dzięki czemu teraz jestem trenerem w firmie szkoleniowej Kadry Turystyki, która kształci nowych pilotów wycieczek i rezydentów turystycznych.

S: Kiedy zaczęłaś swoją przygodę z pilotażem?

O: Zaczęłam pilotować tak na stałe w 2004 r. Sercem byłam, jestem i pewnie zawsze będę we Włoszech. Ze względu na język angielski pilotowałam również na Kubie, rejsy na Antyle i Karaiby.

Kulisy pracy pilota wycieczek

S: Czyli już to trochę trwa, ciekawa jestem, czy pamiętasz jeszcze swój pierwszy wyjazd? Wszystko poszło zgodnie z oczekiwaniami? Może coś Cię zaskoczyło?

O: (Śmiech). Pamiętam We Włoszech nic nie idzie gładko! To była majówka czyli najbardziej gorący i morderczy okres w turystyce. Cały świat przyjeżdża do Włoch – no, w dużym uogólnieniu, bowiem każdy pilot pewnie poda kierunek, który on pilotuje. We Włoszech często bywa tak, że coś nie funkcjonuje tak jak powinno. Ja, „najmądrzejsza na kierunku”, płynę z grupą z Neapolu na Capri. Mam wcześniej kupione bilety, mam potwierdzenie, itd. Podchodzę do kasy, pokazuje voucher a pan w informuje mnie, że moje bilety zostały właśnie odsprzedane grupie Niemców za 22 euro więcej na osobie. 72 osoby czekają na mnie w piętrowym autokarze, w upale na parkingu a ja muszę wrócić i powiedzieć im, że Capri to zobaczymy ale na zdjęciach… Udało się popłynąć, ale musiałam użyć twardego fortelu.

S: Gratuluję nerwów ze stali i skuteczności. Pewnie takich sytuacji mogłabyś przytoczyć więcej, ale pewnie są też takie, które miło wspominasz?

O: Praca w turystyce to praca w usługach. Jeśli nie jesteś empatyczny to zawód pilota wycieczek nie jest dla Ciebie.Mam masę wspaniałych wspomnień. Poznałam fantastycznych ludzi. Najmilej wspominam skromne, starsze osoby, które mówią, że „gdyby nie Pani to ten Rzym, to taki ciężki, Olusiu”. A to nie ja… To praca pań przewodniczek, programu, atmosfery i ludzi, którzy ją tworzą. Ja to tylko wszystko spinam.

S: “Polak na wakacjach”, funkcjonuje na ten temat sporo stereotypów, ale czy są one nadal aktualne?

O: Niestety, często bywa, że nie potrafimy się należycie zachować. Jednak to się zmienia, myślę, że co roku jest coraz lepiej. Sporo w tym temacie może zrobić pilot, bowiem to my opowiadamy, jakie są zasady zachowania się w danym kraju; co można a czego lepiej nie robić. Przygotowujemy naszych turystów. Jednak kultura osobista, jak samo określenie mówi, zależy od osoby a nie od kogoś trzeciego.

Czas wolny i włoskie rekomendacje

S: Sporo podróżujesz, na tym polega twoja praca. Czy pilot wycieczek, ma czas na własny wypoczynek? Jakie są twoje tegoroczne wakacyjne plany?

O: Magari! (red. włoski: może). Nie byłam na urlopie od 2003r. Jestem człowiekiem pracy! Ale…w tym roku jadę z moimi przyjaciółmi, nota bene moim pierwszym kierowcą, z którym zaczynałam jeździć jako pilot, na wakacje do Chorwacji. Nigdy tam nie byłam. Aczkolwiek z przyjemnością wracam do Włochy. Tam mam tlen niezbędny mi do życia!

S: Życzę zatem udanych wakacji. Czy jako miłośniczka Włoch masz jakieś ukochane miejsce?

O: Toskania z renesansem, Medyceuszami i.. najpiękniejszymi męskimi pośladkami :). I Campania z Neapolem, przaśnym stylem życia i sercem na dłoni.

S: Zachęciłaś mnie, wpisuję sobie Toskanię na “wyjazdową listę” (śmiech). Masz jakieś rady dla tych, którzy wybierają się do Włoch po raz pierwszy?

O: Żeby wszelkie bolączki, smutki i żale zostawił w domu! Szkoda życia i Włoch na lamentowanie! La vita w bella! Życie jest piękne! Szczególnie we Włoszech.

S: Olga, co byś radziła osobom, które chciałby zostać pilotami wycieczek?

O: Zachęcam do udziału w kursie pilota wycieczek. Dowiecie się, na czym polega praca w tym zawodzie, jakie są jej blaski i cenie. Ze zdobytą wiedzą i umiejętnościami łatwiej Wam będzie odnaleźć się w autokarze, na trasie i w kraju, do którego pojedziecie. Może Wam się przydać Podręcznik pilota wycieczek, który stanowi takie kompendium wiedzy na temat pilotażu wycieczek krajowych i zagranicznych.

S: Czego mogę Ci życzyć na zakończenie naszej rozmowy?

O: Poproszę o zdrowie i siłę. Resztę wózka jakoś uciągnę 🙂 dziękuję serdecznie i zapraszam do Włoch.

S: Zatem życzę Ci zdrowia. Dziękuję za rozmowę, a czytelników naszego bloga, w ślad za Olgą, zapraszam do słonecznej Italii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

eighteen − 6 =